Praktische tips voor de doorrijder in de winter

Het is ondertussen januari en de winter laat zich stilaan zien. Dat hoeft op zich geen reden te zijn om je motorfiets op stal te laten. Want een beetje winter is natuurlijk geen reden om je geliefde tweewieler maandenlang op stal te laten staan. Wij geven alvast enkele tips op een succesvolle winterervaring.

Smeer kritieke punten

Zorg dus vooral voor een lekker vette motor, de vettige laag zorgt voor bescherming tegen roest en corrosie. Smeer of spuit vaseline of tectyl op kritieke punten, zoals de bouten van je wielassen of andere corrosiegevoelige punten.

Verwarm je handen en voeten

Je handen zitten het minst beschermd op de motor en krijgen de volle laag van de wind te verwerken. Bij 0 graden aan 120 km/u krijgen ze al diepvriestemperaturen te verduren. Je hebt verschillende opties om bevroren handen tegen te gaan:

  • Zorg indien mogelijk voor een setje handkappen, een eerste upgrade bovenop de winterhandschoenen. Zij houden de koude wind alvast weg van je vingertoppen. Bekijk even op voorhand in welke positie ze het best de wind van je vingers weghouden.
  • Beter nog is handvatverwarming: eens je hiervan hebt geproefd wil je nooit nog op pad zonder. Deze serieuze motorupgrade voor de doorrijder maakt een groot verschil en je kunt stukken langer doorrijden.
  • Verwarmde handschoenen zijn het summum van comfort in de winter. Er zijn handschoenen met kleine accu’s en handschoenen die je rechtstreeks op je (DIN) 12volt stekker kan aansluiten. Deze handschoenen kunnen het verschil maken tussen ‘overleven’ en ‘comfortabel rijden’. Een must voor iedere winterbikkel.
  • Tot slot heb je ook verwarmde sokken. Het is heel wat gedoe met accu’s en / of kabels, maar het comfort is enorm. Wanneer de temperatuur onder de 5 graden zakt zijn ze een echte meerwaarde.

Voorzie strooizout in de winter

Zorg er voor dat je niet beteuterd staat te kijken naar de kurkdroge straat terwijl jouw oprit gladder is dan de betere skipiste. Voorzie dus een zak strooizout zodat je veilig de weg kan bereiken.

Zet je wekker tien minuten vroeger

Aangevroren mist kan voor een motor gevaarlijk zijn, zeker op vlak asfalt. Vertrek tien minuten vroeger zodat je tempo naar beneden kan tot op een veilig niveau. Laat even je voet over het wegdek schrapen om de gladheid hiervan in te schatten. Vertrouw je het niet, zorg dan voor een alternatief.

Let extra op bij de klassieke kritieke punten: op- en afritten, bruggen, witte strepen, … Deze zijn sneller onderkoeld en bieden dus meer kans op gladheid.

Ban de wind

Net zoals voor je handen is windchill je lichaams grootste vijand in de winter. Een softshell kan in sommige gevallen beter helpen dan je wintervoering. Je wintervoering is wel warmer, maar de gevoelstemperatuur wanneer de wind door je jas sijpelt is aanzienlijk. Thermisch ondergoed kan een oplossing bieden.

Bij een ritje op de snelweg bij 5 graden zit je al op een gevoelstemperatuur van -4°C. Een snelwegritje bij temperaturen rond het vriespunt levert je al een gevoel van -12°C op. De wind van je weg houden heeft dus alle prioriteit.

Een buff is onmisbaar. Zorg voor een exemplaar dat je neus en mond kan bedekken, zodat je eigen adem je gezicht kan verwarmen tijdens de rit.

gevoelstemperatuur motorfiets

Denk aan banden met een zachte compound

Misschien is de winter toch niet het moment om een 10 jaar oude tweedehands band uit te testen. Winterbanden zijn helaas niet alom vertegenwoordigd in het motorwereldje, al zijn er wel enkele te vinden. Zorg alleszins voor een band met een goed gevuld profiel.

Door je bandenspanning met twee tot drie tiende bar te verlagen vergroot je de rolweerstand en zal de band zelf beter opwarmen, wat ook weer in meer grip resulteert.

Even doorspoelen

20 kilometer achter een strooiwagen gereden? Geen probleem, maar het wordt dan wel aangeraden om even met lauw water het zout van je fiets te spoelen. Gebruik zeker geen warm water, dat versnelt het oxidatie proces! Wanneer je achter een strooiwagen rijdt, hou er dan even rekening mee dat de eerste vijf minuten het wegdek gladder wordt dan ooit tevoren, alvorens het smeltproces begint.

Verse sneeuw in berijdbaar

Plots verrast door een sneeuwbui? Door verse sneeuw kan je voorzichtig rijden. Wat sneeuwbuien echt gevaarlijk maakt is het zicht dat belemmerd wordt door plakkende sneeuw aan je vizier.

Let goed op dat je niet in vroegere sporen rijdt, maar netjes in de verse sneeuw blijft. In de sporen heb je veel kans op ‘black ice’, en dat wil je liever niet onder je wielen. Hou je hellingshoek zo klein mogelijk. Anticipeer goed zodat remmen en versnellen zeer geleidelijk kan.

doorrijder

Hou hem warm

De batterij van je motorfiets heeft bij 0°C nog maximaal 80% van haar capaciteit over. Bij -10°C is dat al maar 60% meer. Zet de motor dus even op een iets warmere plaats, zodat je ‘s morgens meteen en warm kan wegrijden.

Denk aan je kledij

Zorg dat je kleding goed in orde is. Niet alleen vriest het wel eens, de winter is ook vooral heel erg nat. Er is niets dat harder de moraal om zeep helpt dan een koud, nat pak. Enkele tips voor je kledij:

  • Een goed regenpak is onmisbaar, zeker met de koude natte winters die we in ons klimaat meemaken.
  • Pinlock: als je nog geen pinlock hebt in je helm, is het misschien het moment om dat aan te schaffen. Tenzij je graag elke ochtend met je vizier open de vrieskou wil induiken, omdat het anders aandampt.
  • Zorg dat datzelfde vizier steeds netjes is. Een vuil vizier, opgedroogd zoutwater en een laagstaande zon: een combinatie die zeer gevaarlijk is. In de winter dien je je vizier dus veel frequenter te reinigen dan in de zomer.

Tot slot: Geniet!

Want niets is mooier dan ‘s morgens naar je werk rijden door een bevroren landschap. Die brug nemen over de rivier die volgesluierd met mist ontwaakt. De zon die schuchter het winterlandschap verlicht. Een mens zou van minder lyrisch worden.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *