Vroeg of laat heb je het eens voor: een platte band. Soms ontdek die je ’s morgens in je garage, maar evengoed gebeurt het plots onderweg. Je kan dan op een gevaarlijke plek staan waar je liefst zo snel mogelijk weg wil. Gelukkig kan je de band meestal snel herstellen!

Dan ben je binnen de tien minuutjes terug op pad. Het is dan wel een noodherstelling, met de bedoeling dat je je band binnenkort laat herstellen of vervangen. Dat kan je natuurlijk ook zelf, maar daar is op het moment dat je lek rijdt meestal geen tijd voor, of je hebt de benodigdheden thuis liggen.

Tubeless motorbanden

Wat heb je nodig?

  • Een lange verroeste nagel
  • een bandenreparatiesetje
  • een tang
howto_banden_herstellen_11

Waar vind je alle benodigheden?

  • Roestige nagels vind je meestal in het midden van de rijstrook of op de pechstrook. Maar ze kunnen je overal verrassen.
  • Een bandenreparatiesetje kan je in elke motorzaak kopen. Het bestaat uit pluggen, rubberlijm, een mesje, co2 patronen en twee tools. Geef er niet veel meer dan 20 euro aan, anders ben je bedrogen. Neem het altijd mee wanneer je vertrekt (de dag dat je het niet mee hebt rij je zeker lek – wet van Murphy).
  • Een klein tangetje past meestal perfect in je reparatiesetje.

Hoe je band herstellen?

01. Zoek de plaats van het onheil. Zet indien mogelijk je motor op de middenbok. Ga er niet automatisch van uit dat er maar één plaats is waar je band lek is. Je zou niet de eerste zijn die na een kilometer rijden opnieuw aan de kant staat.

howto_banden_herstellen_01

02. Trek voorzichtig de boosdoener uit je band weg met de tang. probeer zo recht mogelijk te trekken, zodat je niet meer schade aanricht.

03. Neem de boor-tool en wrijf die goed in met de rubberlijm. Je hoeft niet te zuinig te zijn, zorg dat er voldoende aanwezig is. De lijm doet ook dienst als glijmiddel. Ga stevig heen en weer in de richting waarin de nagel of een ander leuk voorwerp zich bevond. Op deze manier maak je het gat groot genoeg om er straks een wiek in te duwen. In het begin is het wat moeilijk. Blijf doorgaan tot er niet veel weerstand meer is.

howto_banden_herstellen_06

04. Neem een wiek en steek ze door het oog van de wiek-tool.

howto_banden_herstellen_13

05. Smeer ook de wiek goed in met bandenlijm. Dat maakt de reparatie steviger en fungeert tegelijk opnieuw als glijmiddel om de wiek in je band te proppen. Opnieuw, niet te zuinig zijn.

howto_banden_herstellen_12

06. Nu komt het moeilijkste gedeelte. Duw nu de tool met de wiek door het gat. Daarbij zal je stevig moeten doordrukken. Duw door tot er ongeveer een centimeter van de beide uiteinden van de wiek uit de band blijven steken.

07. Trek nu onmiddellijk in één harde ruk de tool terug uit de band. Je zal zien dat de wiek netjes blijft zitten.

08. Neem het mes en snij de uiteinden zo dicht mogelijk bij het loopvlak van de band af. Wrijf daarna de overtollige rubberlijm met een doek weg.

howto_banden_herstellen_07

09. Wacht een vijftal minuutjes en laat de lijm zijn werk doen.

10. Pomp je band nu terug op. Daarvoor gebruik je de CO2 patronen als je onderweg bent. Het ene uiteinde draai je op je ventiel, met het andere doorboor je het patroon. Blijf snel doordraaien tot alle lucht in de band zit. Je hebt minstens drie patronen nodig om je band terug op een deftig niveau te vullen. Ja kan natuurlijk ook een compressor gebruiken, als je dat bij de hand hebt. Op de pechstrook van de snelweg ben je dus beholpen met de CO2 patronen.

howto_banden_herstellen_08

11. Je kan opnieuw de baan op!

Na de herstelling

De meningen over de zogenaamde wiek in je buitenband zijn op het zachtst gezegd nogal verdeeld. Dat gaat van “Maximum 50 km/u naar de dichtstbijzijnde bandencentrale rijden” tot “probleemloos 10.000 km aan 250+ km/u mee gereden”. Hou gewoon in gedachten dat het eigenlijk een noodoplossing is.

Je kan er echt wel een tijd mee rijden als de wiek goed geplaatst is. Maar voor een duurzame herstelling kan je bij de bandencentrale of dealer de band van binnen uit laten herstellen of je kan je band laten vervangen als hij toch ver opgereden is. Denk aan je eigen veiligheid, die moet altijd op nummer één staan!

J&P cycles heeft een handig instructiefilmpje gemaakt waar alles nog eens netjes stap voor stap met beeld wordt uitgelegd. Bij RAD heb je hetzelfde setje uit de video voor 21,50 euro. Ook bij andere (web)winkels zijn ze te verkrijgen voor uiteenlopende prijzen.

Binnenbanden

Ook voor motorbanden met binnenbanden zijn er handige reparatiesetjes te verkrijgen die je in no-time weer op de baan krijgen. Daarvoor dien je enkel het voorwerp uit je band te trekken met een tang.

De spuitbus werkt met een soort coating die in je binnenband wordt gespoten. Tegelijkertijd wordt je band ook op een rijdbare druk gebracht. Daarna moet je wel je binnenband (die dus vol coating zit) zeker vervangen. Maar dat kan je dan wel thuis of bij de dealer / bandencentrale laten doen. 

Bij Louis heb je zo een reperatiebus al voor 4,99 €.

Vond je deze how-to leuk? Binnenkort verschijnen er nieuwe how-to’s op onze uitlaat-pagina. Laat je bevindingen weten via de reacties!

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.