Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren die het juiste brandstofmengsel in je motor jakkeren. De voorganger van de injectoren werkt volledig mechanisch en is vaak een knap staaltje techniek. Wanneer ze een hele tijd niet hebben gewerkt, of stevig op leeftijd beginnen te komen, beginnen ze vaak te lekken door versleten pakkingen of slechter te werken door bv. verstopte sproeiers. Je kan ze echter zelf makkelijk opnieuw in ‘nieuwstaat’ herstellen met behulp van een ultrasoonreiniger.

Lekkage komt door pakkingen die uitdrogen door het lange stilstaan. Een oplossing kan zijn om de carburatoren opnieuw van benzine te voorzien, in de hoop dat de pakkingen hierdoor terug wat zwellen en de boel weer benzinedicht wordt. Hou echter wel in gedachten dat door dat lange stilstaan er vast en zeker zich ook residuen van benzine hebben opgestapeld in je carburatoren. Dit bezinksel kan aan je vlotters en vlotterkamer gaan kleven, waardoor je carburator kan gaan overstromen. Bij zo een overstroom kan alle benzine in de verbrandingskamer terechtkomen. Vloeistoffen zijn niet samendrukbaar en je hebt al snel grote problemen.

De benzineresten kunnen ook je sproeiers gaan verstoppen. De sproeiers zorgen voor een vlotte verneveling van de benzine en zijn dus van groot belang voor een goede loop van het motorblok. Je hebt stationaire sproeiers, chokesproeiers en gewone gassproeiers.

Je kan alles netjes uit elkaar halen en flink gaan poetsen met bv. een tandenborstel. Sproeiers kan je uitblazen met wat perslucht (geen te hoge druk gebruiken!). Zo krijg je alles wel min of meer schoon. De meest doeltreffende manier om de boel netjes in nieuwstaat te brengen en te reinigen is het gebruik van een ultrasone reiniging.

Hoe werkt een ultrasone reiniger?

Een ultrasone reiniger gaat te werk door middel van ultrasone geluidgolven, die door een bad gevuld met water en reinigingsvloeistof worden gestuurd. Geluidsgolven tot 20kHz zijn hoorbaar voor de mens. Ultrasoon reinigen kan vanaf 40kHz, dus 40.000 trillingen per seconde. De reiniging maakt gebruik van het principe van cavitatie: Door de sterk trillende vloeistof daalt de druk in de vloeistof waardoor miniscule luchtbelletjes ontstaan. Die luchtbelletjes imploderen met een grote kracht wanneer ze terug in een stukje met hogere druk terechtkomen. Door de kracht van dit imploderen worden alle vuile deeltjes losgemaakt. Het werkstuk, in dit geval dus je carburator, blijft echter netjes ongedeerd.

Het bad van je ultrasone reiniger dien je te vullen met kraantjeswater gemengd met een reinigingvloeistof. Afhankelijk van de graad van vervuiling dien je een mengverhouding aan te houden van 1 tot 5%. Er zijn erg veel verschillende soorten reinigingsvloeistoffen, allemaal met hun eigen specialiteiten. Ik kreeg mooie resultaten met SonixLab TEK34 (speciaal voor carburatoren) met een mengverhouding van 3%. Met een bus van een liter (die rond de 18 euro kost) kom je dus wel een heel eind ver. Afhankelijk van de vervuiling, kan je tot 4-5 keer reinigen alvorens je het bad dient te verversen.

Er zijn verschillende soorten ultrasone baden te verkrijgen. Vind je het niet erg om je carburatoren uit elkaar te halen, dan heb je voldoende met een badje van 2 liter. Wil je echt helemaal los gaan, kan je grotere baden aanschaffen. Een badje van 2 liter van een goed merk heb je rond de 100 euro. Een bad van 20 liter gaat vlot over de 1.000 euro. Mijn exemplaar is een SonicClean SC-02D-U1H1 2 liter, die je voor 90 euro op Bol.com kan kopen.

Werkwijze

Wat heb je nodig?
  • Dopsleutelset voor demontage
  • Kleine maat ringsleutels (<10mm) voor de sproeiers
  • Perfect passende schroevendraaiers
  • Een ultrasone reiniger + vloeistof
Het stappenplan:
  1. Bestel op voorhand nieuwe pakkingen voor je carburatoren.
  2. Zet de benzinekraan toe.
  3. Verwijder de benzineslang die de tank met de carburator(en) verbindt.
  4. Demonteer de benzinetank. Vaak is dat niet echt noodzakelijk maar het werkt veel gemakkelijker als je straks aan de carburatoren gaat sleuren.
  5. Maak de chokekabel en de gaskabel(s) los.
  6. Los de inlaatrubbers en de uitlaatrubbers.
  7. Maak de luchtfilterbehuizing los. Deze zit vaak vast met enkele bouten en is moeilijk verwijderbaar. Als je de bouten echter losmaakt, kan je vaak de behuizing enkele centimeters speling laten geven. Hierdoor kan je makkelijker de carburatoren uit de rubbers aan de motor trekken.
  8. Trek de carburatoren uit de rubbers naar achter. Dat kan soms moeilijk gaan maar geen nood, ze straks opnieuw er in krijgen is nog lastiger.
  9. Demonteer de verschillende onderdelen van de carburatoren. Let op tijdens de demontage dat je de gevoelige schroeven en sproeiers met een perfect passende schroevendraaier losdraait. Voor je het weet heb je de hele boel aan gort gedraaid en ben je verder van huis. Wanneer je ook de stationaire stelschroef demonteert en/of de choke stelschroef, draai deze dan eerst even volledig in en tel daarbij hoeveel ‘toeren’ de schroef uitgedraaid stond. Zo kan je dit weer makkelijk afstellen wanneer je straks alles weer monteert. Dat bespaart je veel moeite en gevloek achteraf.
  10. Reinig netjes alle sproeiers en onderdelen. Wanneer je ultrasoon reinigt, is het wat zoeken naar de juiste mengverhouding en tijd. Ik gebruikte 3% SonixLab TEK34 en reinigde steeds ongeveer 10 minuten.
  11. Spoel na het reinigen alles eens goed na onder de kraan en spuit onmiddellijk alles droog met perslucht. Een bar of vier is voldoende!
  12. Monteer alles netjes terug in de juiste volgorde.
  13. Gebruik de nieuwe pakkingen en draai alles kruislings goed aan.
  14. Alvorens je de carburatoren opnieuw gaat vastzetten in je motor, laat je er al eens wat benzine doorstromen. Moest er toch nog ergens een lekje zijn, zie je dit nu en niet wanneer je straks alles opnieuw strak hebt gemonteerd.
  15. Steek de carburatoren vast in de uitlaatrubbers (dus aan je blok). Draai de rubbers nog niet vast zo dat je wat speling hebt.
  16. Schuif het luchtfilterhuis terug op zijn plaats en duw de luchtinlaatrubbers over de carburatoren.
  17. Draai alle spanners die om je rubbers zitten goed vast.
  18. Sluit de benzineslang tussen de benzinetank en je carburatoren opnieuw aan.
  19. Zet de benzinekraan open, laat alles even goed vol lopen (wacht dus enkele minuten) en start de motor.
  20. Wanneer je geen eencilinder hebt, dien je ze nog even te synchroniseren.
  21. Stel het stationaire toerental nog even netjes af op het toerental volgens het werkplaatshandboek door middel van de stelschroef. Stel ook de choke terug in op de oorspronkelijke stand. Nu ben je blij dat je daarnet genoteerd hebt hoeveel toeren je de stelschroeven moest uitdraaien.
  22. Rijden maar met die glinsterende lekvrije carburatoren!

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.