Elke dag voor je vertrekt zou je enkele checks moeten doen die van belang zijn voor je eigen veiligheid. Op die manier kan je heel wat onheil voor jezelf of voor je motorfiets vermijden. De 5 belangrijkste checks kan je onthouden met een ezelsbruggetje: BRAVO. Maar waarvoor staat dit?

B banden

R remmen

A aandrijving

V verlichting

O olie


Banden

De eerste letter van BRAVO brengt ons bij de banden. Voor je banden moet je drie zaken controleren om veilig op weg te gaan: De bandenspanning, de slijtage en eventuele vreemde voorwerpen.

Controleer als eerste de bandenspanning die werd voorgeschreven door de constructeur. Een te lage bandenspanning zorgt voor een aanzienlijk hoger brandstofverbruik en zorgt er voor dat de band sneller slijt. Erger is dat je wegligging ook niet meer hetzelfde is, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Bandenspanning dien je voor alle duidelijkheid altijd met koude banden te controleren. Voor je vertrekt is dus het ideale moment.

Vervolgens kijk je of de band nog voldoende profiel heeft. Dit kan je zien aan de slijtage-indicatoren in het profiel. Is dit gelijk met het loopvlak van je band, moest de band al vervangen zijn. Laat je motorband vervangen wanneer de profieldiepte minder dan 2 mm wordt. De waterafvoer van je band komt dan in het gedrang. Hoogtijd voor nieuw rubber dus.

Tenslotte controleer je de hele motorband op vreemde voorwerpen of beschadigen. Hoewel je band nog goed hard is, kan er perfect al twee dagen een dikke spijker in vastzitten. Is dat het geval, kan je je band repareren en laten vervangen indien nodig.

Remmen

Kijk of er voldoende remvloeistof aanwezig in de reservoirs. Is het remvloeistofpeil plots sterkt gezakt, zit je waarschijnlijk met een lek. Loop je leidingen na om het lek te vinden.

Controleer voor je vertrek de remdruk. Knijp je voorrem stevig in gedurende enkele seconden en let er op dat de druk niet wegvalt. Doe hetzelfde met de achterrem.

Aandrijving

Heb je een ketting, moet die op regelmatige tijdstippen ook gespannen worden. Je kan de speling controleren in het midden tussen het voor- en achtertandwiel. De speling staat op een sticker op de achterbrug of in het handboek vermeld. Stel de ketting indien nodig bij.

Na een lange rit of een regenrit moet de ketting gesmeerd worden. Controleer of de ketting nog voldoende vettig is. Indien de ketting te vuil is (door bijvoorbeeld zand), reinig je eerst de ketting met kettingreiniger en smeer je ze vervolgens opnieuw.

Heb je een riem, controleer dan de riemspanning. Een cardan is – op het vervangen van de cardanolie tijdens onderhoud na – zo goed als onderhoudsvrij.

Verlichting

Controleer de werking van je grootlicht (en de indicator op je dashboard), je dimlichten, achterlicht, remlicht en de richtingsaanwijzers.

Olie

Tenzij je een elektrische motorfiets hebt, is olie van levensbelang voor je motorfiets. Het zorgt voor de smering en de koeling van het hart van je machine.

Te weinig olie kan je motor laten vastlopen met een mogelijk crash tot gevolg. Je kan de olie peilen met een peilstok. Zorg er voor dat het oliepeil tussen max en min staat en vul aan indien nodig.

De olie wordt bij de meeste motoren gepeild met warme motor. De motor dient recht te staan (dus niet op de zijstandaard). Sommige motoren hebben ook een kijkglas waar je het oliepeil (met rechte motor en warm gereden) kan aflezen.

BRAVO check? Vertrekkensklaar

Heb je alle BRAVO checks doorlopen? Dan kan je nu veilig de weg op en genieten van de rit!

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.