Geschreven door deelnemer Rudi Staute

Heropstartmoment bij BE-Moto op zondag 23 mei 2021

BE-Moto (Hierna BM) profileert zich op haar website kort samengevat als een dynamische groep ervaren, professionele motorrijders die andere motorrijders wil vertrouwder maken met het motorrijden en tegelijk motorrijders samenbrengen. Enthousiast en passioneel denken zij daarbij aan ondersteuning, begeleiding, motorbeheersing, veilig bewegen in het verkeer, genieten van motorrijden, kortom: samen veilig genieten van de ‘beleving’ van het motorrijden.

Kunnen zij dat ook waarmaken?  Zonder enige twijfel mogen we stellen dat BM daar met vlag en wimpel in geslaagd is!

Laten we hun structurele manier van werken systematisch nader ontleden: 

Het evenement wordt tijdig aangekondigd op hun website.  Inschrijven is een fluitje van een cent (ook letterlijk: hun prijzen zijn heel laagdrempelig, i.c. €10).  Daarna lichten ze iedereen per mail op een duidelijke en overzichtelijke manier in over het verdere verloop.  Afspraak op de autosnelwegparking in Ranst van waar men in groep naar Turnhout rijdt om het ruim gevulde programma verder af te werken.  Dat programma bestaat uit kort wat theorie bij een kopje koffie met een knabbel erbij of frisdrank voor wie dat wenst.  De theorie verwijst vooral naar het praktische wat zich later op de dag spontaan zal ontwikkelen.  Wat opvalt is de duidelijke, strakke structuur waarbij alles met mekaar verbonden is.

Misschien kan het iets rustiger, meer persoonlijk – de deelnemers meer betrekken, samen onderzoeken, ontdekken – rode draad houden, opletten voor uitweidingen.  Ongetwijfeld komt dat met de tijd in orde, kweken van routine.

De motorbeheersing, de korte manoeuvres tegen lage snelheid, de behendigheid op een afgelegen, heel veilige, ruime plek verliep zonder meer schitterend.

De groep deelnemers was doelbewust klein gehouden waardoor BM met drie ervaren begeleiders kort op de bal kon spelen.  Alle oefeningen werden duidelijk uitgelegd en daarna deed iemand de oefening enkele keren voor, terwijl de andere instructeurs aan de kant toelichting gaven.  Tijdens het oefenen werd er constant bijgestuurd op een heel persoonlijke manier.  Tegelijk creëerde BM een groepsgevoel bij de deelnemers.  Dat wierp later, tijdens de gezamenlijke rit, zijn vruchten af.

Tijdens het oefenen lag de nadruk op ZKT (zithouding, kijken en tractie), een principe dat je op de weg best altijd toepast.  De opbouw zat structureel degelijk in mekaar.  De motorrijder groeide in zijn aanvoelen gradueel per oefening.  De plezante noot werd niet vergeten; door mekaar rijden in slalom, gekruiste dubbele-8, U-turn, remtechniek (waarbij men voor zichzelf kon opmaken hoe gericht dat remmen verliep).  Een heel gericht werken op een prettige manier.

Iedereen op de groepsfoto voor het nageslacht daarna terug naar het lokaal voor nabespreking, lunch en een voorbeschouwing op de rit die in de namiddag zou worden gereden.  Uiteraard was er ruimte voor het sociale aspect, wat ook in hun doelstelling verweven zit.

De rit in groep van 120 km onder begeleiding in baksteenformatie bood vooral voldoende kans om veilig en aangenaam te kunnen motorrijden op een heel ontspannen manier.  We hadden zelfs de vrolijke fluiter in ons midden wat toch aangeeft hoe goed die man zich voelde.  De rit viel uiteen in twee delen.  Het eerste deel meanderde door dorpjes, langs een abdij, langs landelijke wegen en paadjes.  Pauze en nabespreking op een parking tegenover een abdij.  De instructeurs vatten kort samen wat ze hadden opgemerkt, wat beter kon en hoe we dat gingen aanpakken.  In het tweede deel zou de baksteenformatie dynamisch worden op de rechte stukken.  Om de x-tijd werd op een veilige manier van plaats gewisseld in de groep.  Op die manier ondervond iedereen op een persoonlijke wijze hoe het voelde om op plek 2, 3, 4 … laatste plek te rijden.  Na 120 km stopten we aan een terrasje waar we op een coronaveilige manier een verfrissing gebruikten. 

Conclusie:

Prachtig initiatief, geslaagd over de ganse lijn en op alle samenstellende onderdelen.  Persoonlijk zou ik in de theorie het kijken, zien en gezien worden (of niet gezien kunnen worden) toch kort overlopen samen met de deelnemers.  Daarmee denk ik dat we het gevaar en de bewustwording van ‘onzichtbaarheid’ kunnen aanscherpen.

Als concept stond deze dag op een stevig fundament dat zich ontrolde op een evaluerende, evolutieve manier.  BM verdient alle lof niet alleen voor vandaag maar ook voor hun organisatie als geheel.

Rudi Staute

Categories:

One response

  1. Ik heb me ingeschreven voor een volgende cursus en heb heel graag en aandachtig dit relaas gelezen. Nu heb ik een idee wat me te wachten staat, kijk er naar uit. Alhoewel, dat er een slalom met tegenliggers gaat gereden worden had ik denk ik liever niet op voorhand geweten :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.