Je remmen zijn zo wat het belangrijkste wat op je motor zit. Daarom is het ook belangrijk om het remsysteem goed te onderhouden. Vooral de remvloeistof wordt wel eens over het hoofd gezien. De olie zorgt via hydraulische druk dat je remblokken tegen je remschijven worden gedrukt. Hierbij kunnen heel hoge temperaturen optreden en daar is net die speciale remvloeistof tegen bestand. Gelukkig is zelf je remvloeistof vervangen niet zo moeilijk.

Het goedje is hydrofiel, wat in gewone boerentaal wil zeggen dat het heel erg van water houdt. Het absorbeert zelfs luchtvochtigheid. Water en vocht in je remvloeistof zorgt dan weer voor gevaarlijke situaties, omdat het water gaat koken en waterdamp samendrukbaar is. Je zou dan dus plots al je remkracht kunnen kwijtspelen, met alle gevolgen van dien. Op tijd vervangen (elk jaar) is dus de boodschap. Gebruik altijd DOT4 remvloeistof of de voorschriften van de fabrikant.

Remvloeistof vervangen is dus gemakkelijk zelf te doen. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, als je het zonder speciale hulpmiddelen wil doen. Hoe ga je te werk?

1. Maak het remvloeistofreservoir goed schoon. Draai het kapje van het remvloeistofreservoir open. Hier kan je onmiddellijk zien hoe erg het met je remvloeistof gesteld is. Hoe bruiner ze ziet, hoe meer water ze bevat en hoe hoogdringender het vervangen was. Nieuwe remvloeistof hoort bijna doorzichtig te zijn. Ga omzichtig te werk, je wil niet dat er vuil in je remleidingen terechtkomt.

2. Aan je remblokken zet je een buisje op het nippeltje. Zo een buisjes kan je bij elke doe-het-zelfmarkt halen. Het einde van het buisje steek je in een emmer, afvalbusje of de mond van je vriendin, afhankelijk van welk recipiënt je wil gebruiken voor je oude remvloeistof.

3. Zet een steeksleutel op de moer van het nippel.

4. Eerst moet je remdruk opbouwen. Je drukt het remhendel stevig in. Daarna zet je het nippel met de steeksleutel een beetje open. De remvloeistof komt er uit in het buisje. Wanneer je remhendel bijna tegen het stuur is gedrukt sluit je snel de nippel opnieuw. Dit is heel belangrijk, want anders trek je de olie of lucht terug in je remleiding. Deze werkwijze pas je verder toe tot het remvloeistofreservoir bijna leeg is.

5. Let op dat je op tijd stopt, als je verder doet als je reservoir leeg is komt er lucht in de remleiding, en dat is precies wat je niet wil! Lucht is alweer samendrukbaar…

6. Wanneer het reservoir bijna leeg is, vul je het voorzichtig aan met nieuwe remvloeistof. Daarna pas je weer de methode van punt 4 toe tot het reservoir bijna leeg is.

7. Dit blijf je doen tot je alle oude vloeistof uit je leidingen hebt gepompt. Dit kan je zoals gezegd zien wanneer de bruine olie in de afvoerleiding aan je nippel verandert in bijna doorzichtig nieuw remvocht.

Het duidelijke verschil tussen de oude olie (links) en de nieuwe olie (rechts) van de voorrem.

8. Wanneer je klaar bent draai je het nippel weer goed vast. Let op, niet te hard, want zo een nippel draai je zo aan gort. Gewoon goed vast volstaat.

9. Pomp met het reservoir open nog enkele tientallen keren zodat je de leiding kan ontluchten en nieuwe remkracht kan opbouwen. Als je geen luchtbelletjes meer ziet opborrelen is heel je systeem klaar. Je vijst het kapje weer netjes op het reservoir en kan weer een jaar verder!

10. Ga op dezelfde wijze te werk voor je achterrem.

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.