De zon tekende present vandaag met in haar kielzog een paar verloren wolken. De setting an sich kon niet wachten op invulling. De plaats van afspraak: Turnhout. Vandaag mocht ik getuige zijn van een speciale dag die de ‘founding fathers’ van BE-moto hadden ingepland. Na een moeilijke start door Covid-19 hadden ze nu bij BE-moto toch een succesvol halfjaar achter de rug. Tijd om te overlopen hoe de plannen werden ontplooid. Was het in de richting van de doelstelling(en) ? Wat vonden de deelnemers ervan? Waar moet er bijgeschaafd worden? Hoe zal dat aangepakt worden? Allemaal vragen en besognes voor de volgende vergadering, maar is dat voldoende? Het actieve trio vond van niet en wilde niet bij de pakken blijven zitten.
Domien, Philip en Lode zijn niet alleen collega’s van mekaar bij Vlabel waar ze motards zijn, maar ze zijn vooral vrienden en … gepassioneerde motorrijders. Als professionals willen zij hun kennis delen met anderen. Daartoe vatten zij het plan op om te starten met BE-moto. Niettegenstaande de wekker al om 03.30 rinkelde en de heren er al een goedgevulde dagdienst hadden opzitten, spraken ze toch af om 14.00 uur bij Philip in Turnhout. Samen bespraken ze hoe ze mogelijks bepaalde dingen beter konden doen. Je merkte al meteen een opperbeste, huiselijke sfeer: Conny verwelkomt ons, neemt een foto van de groep, geeft ons haar zegen en de kaarten komen op tafel. Geloof me, die mannen weten van aanpakken. Iedereen komt met ervaringen, voorstellen, plannen, kortom iedereen draagt zijn steentje bij om. Woorden zijn bij hen echter niet genoeg. Zonder tijdverlies wordt de daad bij het woord gevoegd en hop op de motor richting oefenterrein.
Daar wordt beslist om met z’n allen bepaalde vaardigheden nog eens onder de loep te nemen. Domien zoekt goede invalshoeken, uitvalsbasissen, Philip test verschillende procedures uit, Lode zet links en rechts kegels met zo’n ijver dat het oefenterrein al gauw te klein lijkt. De motoren worden gestart. Als sierlijke operadansers zwieren de motards op hun stalen ros tussen de verschillende uitgekiende preconfiguraties. Die staan daar niet zomaar. Nee, na veel onderling overleg op het terrein ‘on the spot’ werd er een gradueel opbouwend systeem ingegoten. Dat wordt continu bekeken, geëvalueerd en waar nodig bijgewerkt. Op die vrij intense manier vormt er zich een duidelijk patroon. Tussendoor blijven ze onafgebroken alles met een kritische blik bekijken waarbij ze ook de kritiek voor mekaar niet onder stoelen of banken steken.
De zon doet haar werk, het is best warm. Soms heeft het wat weg van een dril ‘mannequin’ helmen op, helmen af, vesten aan, vesten uit – ‘Nee, help nog veel te warm. Ik verga van de dorst’. Geen nood, Philip belt het thuisfront en de zoon komt in no time aandraven met de nodige flessen water. Dat doet deugd, de rust is van korte duur. Het echte werk gaat nu beginnen. De camera’s komen boven. De scenario’s worden ontvouwen. Afspraken worden duidelijk gesteld. Iedereen neemt zijn plaats in en … Action.
Het tempo ligt hoog. De inzet kan tellen. Het team gaat tot het uiterste. De cameramannen van dienst plat op de buik, boven op de aanhangwagen van een vrachtwagen of achterop op de motor om al rijdende de actie te filmen. Dat filmen wordt lesmateriaal. Zal verschijnen op de website of de fb-pagina. Eigen werk, eigen materiaal … mooi om te zien hoe het idee van deze drie meer en meer vorm krijgt op verschillende manieren. Meer ga ik er hier niet over vertellen, meer verschijnt de volgende weken en maanden op onze media, om het vervolgens komend jaar op het terrein te delen met iedereen, want iedereen is welkom bij BE-moto.
BE-moto met als motto, motorrijders voor motorrijders!
One response
Waw Rudi, wat kan je het prachten neerschrijven 😁👌.. knap knap.. blij dat je deel uitmaakt van ons team! Want ondanks ikzelf philip en domien het kindje ter wereld hebben gebracht, zijn we alledrie meer dan blij met jou in ons team !!! 💪😉