Raad van State vernietigt vergunning Hondapark

De vernietiging van de omgevingsvergunning voor het Hondapark in Balen door de Raad van State veroorzaakt heel wat ophef. Reeds jarenlang verdwijnen motorcross gebieden in ons land als sneeuw voor de zon. Deze nieuwe wending is dan ook een nieuwe slag in het gezicht van de al zwaar geteisterde motorsport.

De plaatselijke N-VA afdeling is bij hun ministers verhaal gaan halen. Zowel Vlaams minister van Leefmilieu Zuhal Demir en Vlaams minister van sport Ben Weyts vinden dit naar eigen zeggen een zeer spijtige zaak. Zuhal Demir kreeg zeer recent het arrest onder ogen. Zij heeft als minister van leefmilieu mee de Vlarem-wetgeving in haar portefeuille. Daarin zijn de geluidsnormen opgenomen.

De ministers gaan nu met alle betrokkenen overleggen om op die manier een degelijke oplossing uit de brand te slepen, zodat het Hondapark terug open kan. Zo kunnen crossmotoren van zowel amateurs als topcrossers hopelijk terug snel hun hobby verder beoefenen.

De vele sluitingen van legale cross-terreinen is al langer een pijnpunt in de Belgische motorsport. De terreinen zijn ondertussen al op één hand te tellen. In 1990 waren er in Vlaanderen nog 103 permanente motorcrossterreinen. Toen de VLAREM-wetgeving werd ingevoerd daalde dat aantal echter snel. Momenteel zijn er zowel in Wallonië als in Vlaanderen nog slechts vier trainingscircuits over. In Vlaanderen zijn dat de circuits in Genk, Lille, Lommel en het Hondapark Balen.

De terreinen zijn dus op 30 jaar tijd gedecimeerd. De sluiting van Hondapark Balen zou dus een triest nieuw dieptepunt zijn. Wij roepen de politiek dan ook op om een snelle oplossing te vinden.

We pleiten ook voor een uitbreiding van motorcross terreinen zodat wildcrossen wordt tegengegaan en de sport legaal kan beoefend worden.

Hou onze nieuws sectie in de gaten voor meer informatie.

Please follow and like us:

One Reply to “Raad van State vernietigt vergunning Hondapark”

  1. Eric

    Geweldige sport.zet een demper op een crossmachiene zoals op een enduro.enkele pk minder maakt niet uit om te trainen.dan is er geen sprake meer van geluidsoverlast.denk zelfs dat we binnen enkele jaren elektrisch kunnen crossen dan hebben zr helemaal geen verhaal meer.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *