Veilig met de motor rijden, daar gaat het om.  Daarom dragen wij zonder morren een helm.  Wat leert ons onze zoektocht naar een goede motorhelm: ‘zeg nooit zomaar een helm tegen een helm!’  Die schelm van een helm baart een mens heel wat hoofdbrekens.  Waar moeten wij allemaal op letten?  Waar vinden we de juiste informatie? Hoe lang gaat een helm eigenlijk mee?

De SNELL Memorial Foundation (en die kunnen het weten) fluistert ons in het oor dat we moeten rekenen op een levensduur van vijf jaar.  Te rekenen vanaf het eerste gebruik tenzij anders wordt aangegeven door de fabrikant.  Goed maar is vijf jaar vijf jaar?  Nee, zo blijkt, in de meeste helmen staat de productiedatum aangegeven.  Neem nu een helm met flink wat korting.  Die kan al enkele jaren in de winkel liggen.  Dan zijn er al enkele jaren van die vijf jaar verstreken.  Les één, let op de productiedatum.

Hoe bepaal je nu de juiste helm?

Tegenwoordig lezen sommigen onder ons reviews op het internet op.  Goed zo, een kus van de juffrouw en een bank vooruit, maar zo vlug is de klus niet geklaard.  Een helm moet je eerst passen zodat je geen kat in een zak koopt.  Wat doen we?  We gebruiken de reviews als wegwijzers in het dichtbegroeide bos van helmen.  Iedereen heeft bepaalde eisen/doeleinden voor zijn/haar juiste helm en dit afhankelijk voor het gebruik ervan.

Die schrijven we op een open ruimte van een oude krant, zo staat er meteen iets zinnigs in.  Het vermijdt tegelijk dat je met een helm opgezadeld zit die niet aan jouw wensen voldoet.  De prijs stijgt recht evenredig met jouw eisenlijstje, dat begrijpt iedereen meteen.

  •    zomer en/of all-season?
  •              On/offroad?
  •              Gewicht?
  •              Pinlock® voorzien?
  •              Sporadisch gebruik/intensief gebruik?
  •              Voorzieningen voor audio?
  •              Voorzieningen voor brildragers?
  •              Wasbare binnenkant?
  •              Bepaalde merken die je wou passen?

Vraag raad aan Tante Kaat en lukt dat niet, dan is er gelukkig de professional die je kan helpen bij je keuze.  Zij hebben de kennis en de ervaring maak er gebruik van.  Bezoek meer dan een winkel.  Zo bekom je meer info en heb je een bredere keuze.  Niet alle winkels hebben alle merken op je lijstje zomaar liggen.  Hou wel steeds je eisen-lijstje in je achterhoofd!

De filosoof schoof opzij voor de technoloog:

Hoewel een goede helm voor elk iets persoonlijks en afhankelijk van de vorm van je hoofd is, volg je (misschien zelfs onbewust) meestal dit stappenplan:

De juiste pasvorm bepalen

Meet je hoofdomtrek. Hou een meetlint horizontaal om je hoofd ongeveer 2.5cm boven je wenkbrauwen en meet de omtrek.  Verschuif het lint een beetje naar boven en beneden.  Het grootste getal is je resultaat.  Dit is je hoofdmaat.

Selecteer de helmmaat die het dichtst in de buurt komt van je hoofdmaat.  Omdat de helm misschien niet altijd precies overeenkomt met je hoofdmaat en als je hoofdmaat tussen twee helmmaten valt, probeer je altijd eerst de kleinste maat aan.

Probeer de helm op

Open de helmopening met je handen en schuif je hoofd in de helm.
Trek alleen aan de kinbanden.
Door aan de wangkussens te trekken, kunnen deze scheuren.
Als de helm niet strak zit, is hij te groot.  Als het je eerste helm is, ben je misschien te voorzichtig om deze goed naar beneden te trekken totdat hij strak zit.
Zelfs indien deze moeilijk zou zijn om aan te doen, moet je de kleinst mogelijke maat nemen.  Een goede pasvorm is heel belangrijk.

Controleer de pasvorm

Controleer of de binnenvoering van de helm goed om je hoofd past.

Controleer of het bovenste kussentje goed tegen de bovenkant van je hoofd drukt.

Controleer of de wangkussens effectief contact maken met je wangen.

Controleer of er geen ruimte is rond je voorhoofd onder de binnenkant van de voering waar je je vingers kunt tussen steken.

Pak nu je helm goed vast langs beide zijkanten.  Probeer de helm te bewegen zonder je hoofd te bewegen in alle richtingen: op en neer, links naar rechts.  Als hij goed aansluit zou je enkel je huid mogen voelen bewegen.  Als je de helm makkelijk kunt verschuiven in eender welke richting is hij te groot en moet je een kleinere maat proberen.

Controleer de kinband en doorloop daarvoor volgende stappen

Maak de kinband zo strak mogelijk zonder dat het pijnlijk is.

Met de kinband vast, leg je hand plat op de achterkant van de helm en probeer de helm eraf te duwen door hem naar voren te kantelen.

Leg vervolgens je handen op de voorkant van de helm boven je voorhoofd en probeer de helm er af te duwen door deze naar achter te kantelen.

Het correct aanspannen van de kinband is heel belangrijk.  Als de kinband te los zit, kan de schok van een impact de helm afstoten en het hoofd volledig onbeschermd laten.

Als de helm in beide richtingen begint los te laten, gebruik hem dan niet (meer).  Of de helm is te groot (geworden) of de kinband zit niet strak genoeg.

Dit duurt even, neem hiervoor je alle tijd die je nodig hebt!

Doorloop telkens deze stappen tot je de juiste helm voor jou gevonden hebt en de kinband perfect aansluit.

Nadat je eindelijk de helm gevonden hebt, zijn er nog een aantal veiligheidsaanbevelingen die je best in acht neemt om je helm in zo goed mogelijke conditie te houden gedurende zijn levensduur:

Hou altijd in gedachte dat geen enkele helm de drager kan beschermen tegen alle (on)voorzienbare hoge en lage snelheidsimpacties.  Echter, voor de maximale hoofdbescherming, moet de helm goed passen en de kinband stevig onder de kin vastgemaakt worden.  Het niet hebben van een goede pasvorm en het niet correct vastmaken van de kinband is gevaarlijk omdat de helm kan loskomen bij een ongeval met ernstig hoofdletsel of dood tot gevolg.

Helmen zijn ontworpen om EEN enkele impact te absorberen! Niet meer! Een helm laten vallen uit je handen of ergens van vallen telt ook als een impact.

Onderhoud je helm met de juiste producten. 

Gebruik geen heet of zout water, benzeen, benzine, ruitenreiniger of ander solventen.  Deze producten kunnen je helm onzichtbare schade toebrengen en de bescherming ervan verzwakken.
Wat is dan wel de juiste methode?

  • meng 5 à 6 druppels neutrale zeep in ong 250 ml lauw water.
  • dop een zachte doek in deze oplossing en reinig hiermee de helm.
  • Nadien een propere, zachte, vochtige doek gebruiken om deze te spoelen.
  • Laat drogen op een geventileerde plaats uit het direct zonlicht.

Verander je helm nooit zelf.  

Indien dit toch nodig zou zijn voor bluetooth systemen of dergelijke, laat dit dan over of vraag eerst raad aan de verkoper indien dit niet perfect past.  Door in je helm te boren of stukken te verwijderen, verzwak je de werking hiervan.

Mishandel je helm niet:

Laat je helm niet aan je motor hangen terwijl je er mee rondrijdt.

Hang je helm niet aan de kapstok met het kinstuk.

Nooit op je helm gaan zitten of ermee gooien.

Hou je helmvoering uit het direct zonlicht en uit de buurt van verwarming boven de 50°C.  Indien deze nat zou zijn, droog deze dan met een zachte doek en laat deze drogen op een goed geventileerde plaats.

Controleer bij elk gebruik

Je vizier en zonnevizier op krassen en andere beschadigingen.

Controleer op barsten. Zuren kunnen je helm aantasten. Indien je deze aantreft, moet je onmiddellijk stoppen deze te gebruiken.

Controleer de werking van je kinband.

Controleer dat de binnenbekleding niet losgekomen is.

Plastic onderdelen kunnen na verloop van tijd beginnen te verslijten. Controleer deze en vervang indien mogelijk met originele stukken of vervang de helm indien dit niet mogelijk zou zijn.


Houd je vizier in goede conditie

Indien je vizier te hard bekrast is of niet meer helder is, vervang deze dan!

Hierdoor kun je verblind raken door straatverlichting of tegenliggers en/of slechte zichtbaarheid hebben.

Verf je helm nooit zomaar zelf!

Door gebruik van verkeerde verf kun je de helmschaal aantasten en onzichtbaar verzwakken!  Vraag raad aan de professional voor je hier mee begint!

Hou er rekening mee dat een helm je van de omgeving kan isoleren!  Zowel visueel als auditief.  Kijk op regelmatige tijdstippen in je spiegels om prioritair vervoer niet te hinderen of op te schrikken door inhalend verkeer.  Een helm heeft een beperkt zicht, wees je hiervan bewust!

Ziezo, helmen op, starten en …

Enjoy the ride!

Auteurs: Rudy Staute, Björn Van den Bossche

Bronnen: Shoei®, How to use your helmet properly – smf

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.