Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2022 verplicht naar de keuring bij verkoop en na ongeval. Die beslissing komt er na een principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering. Ze is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan met als ambitie nul verkeersdoden tegen 2050. Motorfietsen zullen dus niet onderworpen worden aan een periodieke keuring.

Vanaf wanneer?

De principiële goedkeuring van de Vlaamse Regering voorziet 1 januari 2022 als startdatum.

De erkende keuringsinstellingen zullen de komende maanden de nodige investeringen en opleidingen voor het personeel voorzien. Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en ongeveer 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren.

Welke voertuigen?

Niet alle soorten motorfietsen vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om de volgende motorfietsen, driewielers en vierwielers:

  • motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e;
  • motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 kubieke centimeter;
  • elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.

Lichtere motorfietsen zullen vooralsnog niet naar de keuring moeten.

Kostprijs

Het tarief van deze keuring moet nog worden vastgelegd. Het zal iets lager liggen dan het tarief voor een niet-periodieke keuring van een personenauto, die 60 euro bedraagt.

Waar?

De keuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over heel Vlaanderen. In die keuringscentra zal er een aparte lijn voor motorfietsen worden opgezet.

Volgende stappen

Na de principiële goedkeuring vraagt de Vlaamse overheid advies aan de Vlaamse raadgevende commissie administratie-nijverheid en de Raad van State. Daarnaast zal ook verder overleg gebeuren met de andere twee gewesten om een uniforme keuring voor motorfietsen te implementeren. Ten slotte zal de Vlaamse overheid ook verder afstemmen met GOCA Vlaanderen, de groepering van de Vlaamse erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, en belangenorganisaties. Na verwerking van alle adviezen zal het BVR mogelijk aangepast worden. De definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering wordt dit najaar verwacht.

Wanneer er meer informatie beschikbaar is, zal dit in ons nieuwsoverzicht verschijnen.

Bron: persbericht Vlaamse overheid

Categories:

11 Responses

  1. Ik heb in 08/2020 een 2de hands motor gekocht . Deze is van het jaar 2001.
    Vanaf wanneer moet ik dan naar de controle en aan welke voorwaarden moet mijn motor voldoen? Deze is een volledig omgebouwde costumbike.
    Geen km-teller en richtingaanwijzer,……

  2. Als ge begrijpend zou lezen dan is het andwoord op de vraag terug te vinden in de EERSTE ZIN van dit artikel.
    Verder wens ik u veel veilige km.

  3. ik weet dat het onmogelijk is de lichtafstelling op te meten, van zodra je iemand meeneemt op de motor……..dus lichtafstelling gaat niet. Remmen testen, wie wil op de rollentestbank?
    Enkel profieldiepte op banden, geen slicks, gaan de lichten, originele uitlaat ( kan je nadien weer demonteren), transparante kuip (niet zwart, weeral demonteren), gaat de killswitch,……….terwijl we binnen de 10 jaar elektrisch moeten rijden, want tja probeer maar eens een stad binnen te rijden zonder beboet te worden…..dus al bij al een economische maatregel om de elektrische verkoop te stimuleren. Wat betreft de ongelukken te wijten aan technische mankementen op de motor , zo goed als nihil. Als je weet dat motorkledij verplicht werd om de verzekering van de tegenpartij geld te laten besparen en niet omdat men bezorgd is om je veiligheid…tja…..grappig want de elektrische step verkoop wou men niet afschrikken door een veiligheidsverplichting op te leggen. De mannen van de tour de france zie ik ook niet rijden met beschermende kledij!!!!! En wat betreft veiligheid algemeen, steeds opnieuw tracht men dus geld te verdienen ten koste van de vrijheid van het individu met als hypocriet excuus dat men bezorgd is om je veiligheid terwijl het duidelijk draait om maatschappelijke economische maatregelen, zolang de politiekers hier maar zelf niet aan onderworpen worden. Kan je evengoed met brandwerende kledij, helm, rolkooi, automatisch blussysteem in de wagen rondrijden!!!!!!!!!! Dat men eerst een alternatief zoekt voor de witte lijnen op het wegdek, als er dan al zijn, alsook de putten en scheuren in het wegdek levensgevaarlijk!!!

  4. Inderdaad, smerige politieke spelletjes verpakt in een blinkende verpakking.Altijd zo al geweest. In de stad waar ik woon, gaat het stadsbestuur een participatieraad invoeren voor de burger. Om zijn stem ook eens te horen buiten de verkiezingen. Om er een DEMOCRATIE van te maken.Ik ben 62 en dacht ( lang, lang geleden) dat we hier altijd in een democratie leefden. Toen dacht ik , zoals reeds tientallen jaren bewezen is, grondig verkeerd;
    Geld en macht, daar draait het om . De rest zijn leugens en gezever.Zo, het moest er even uit.

    Met vriendelijke groeten

    Patrick Van den Eynde, sinds 40 jaar voltijds motard.

  5. Van plan niet gekeurde tweedehandsmotto te kopen,dan naar de keuring,de nrplaat zou naast de moto hangen ,is dat toegelaten aub

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voeg me toe aan de wachtlijst We zetten je op de wachtlijst en laten je weten als er een nieuwe cursus wordt georganiseerd of er een plaats vrij komt.