Kilometerheffing voor motoren in Brussel voorlopig uitgesteld

De Brusselse regering besliste eind 2020 om vanaf 2022 een kilometerheffing voor automobilisten en motorfietsen in te voeren. Gsteren weerlegde PS-voorzitter Paul Magnette de invoering van deze tol echter. In een interview in L’Echo zei hij: “Deze komt er niet tijdens deze legislatuur.”

Brussel kreeg eind vorig jaar al bakken kritiek uit Vlaamse en Waalse hoek omdat de kilometerheffing vooral pendelaars zou treffen. Inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgen namelijk een compensatie door de afschaffing van de verkeersbelasting en de BIV. Pendelaars die in Vlaanderen of Wallonië wonen betalen deze belastingen echter wel nog, waardoor de kilometerheffing een (zware) extra kostenpost wordt. Op 1 januari 2021 voerde Brussel ook al zone 30 in op het hele grondgebied. Enkel op de hoofdwegen kan je nog sneller rijden. Ook op deze maatregel kwam al heel wat kritiek.

Magnette vindt nu toch dat de effecten van de heffing eerst goed moet worden bestudeerd alvorens deze ingevoerd wordt. Hij vreest (terecht) dat dit heel wat mensen gaat treffen waarvoor de wagen of motorfiets het enige alternatief is om naar de hoofdstad te pendelen. Hij gaat daarmee dus duidelijk in tegen het voornemen van partijgenoot en minister-president Rudi Vervoort.

Magnette benadrukt dat de Brusselse PS op één lijn zit. Hij zou van zijn collega’s uit Brussel begrepen hebben dat het niet meer voor deze legislatuur is. Normaal zal deze er dus niet komen voor 2024 en kunnen we dus nog zeker drie jaar de hoofdstad bereiken zonder extra kosten. Hopelijk geeft dit voldoende tijd om te beseffen dat motorfietsen beter buiten de tolheffing gehouden worden. Zij zorgen voor minder files en dragen dus niet bij tot het mobiliteitsprobleem waar Brussel al decennia mee kampt.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *